Persbericht: Evolutionair leiderschap

Ubuntu: eeuwenoude filosofie als oplossing voor hedendaagse crises

Corporate antropoloog Leontine van Hooft rekent af met het ‘Can anything good come out of Africa?-syndroom’

We leven in een vreemde wereld. De uitdagingen zijn groter dan ooit, de conflicten zijn groter dan ooit, maar ondertussen zijn we vooral druk met onszelf. Organisaties die in de toekomst nog relevant willen zijn, kunnen deze uitdagingen alleen het hoofd bieden door op een totaal andere manier te gaan denken en doen. We moeten terug naar de basis, naar het begrip wat de redenen zijn die ons in deze situatie hebben gebracht. In die basis vinden we Ubuntu: de eeuwenoude Afrikaanse filosofie over humaniteit en verbinding. ‘Wat we nodig hebben begint bij het besef dat we één wereld zijn. Dat is een besef dat uitstijgt boven de belangen van ieder individu, van ieder land, van ieder continent,’ aldus corporate antropoloog Leontine van Hooft.

On the move

De Ubuntu-filosofie, omarmd door mensen als Mandela en Tutu, helpt organisaties en hun leiders antwoorden te vinden op grote vraagstukken, en creëert tegelijkertijd gelukkige organisaties waarin mensen floreren en bovengemiddeld presteren. En, Ubuntu is on the move, tot ver buiten het Afrikaanse continent. ‘We moeten afrekenen met het ‘Can anything good come out of Africa?-syndroom’,’ stelt van Hooft. Dat Ubuntu inmiddels mondiaal erkend wordt als levens- en organisatiefilosofie laat zien dat dat wel degelijk het geval is.

Leontine, auteur van Evolutionair leiderschap, spendeerde vele jaren in Afrikaanse werk- en leefomgevingen, begeleide multiculturele teams en hun leiders en schreef eerder boeken als De kracht van Afrikaans denken en De weg naar bruto mondiaal geluk. Leontine vertelt: ‘Ubuntu-leiderschap vormt al vijftien jaar de basis van ons familiebedrijf. Het mag duidelijk zijn dat ik sterk geloof in het vermogen van organisaties om voor verandering te zorgen. Innovatieve, wendbare organisaties die de huidige crises te lijf kunnen gaan en voor een betere wereld kunnen zorgen. Ik wil laten zien en bewijzen dat het concept van Ubuntu daarbij van groot belang is.’

I am because we are

Om de Ubuntu-filosofie breed beschikbaar te maken voor organisaties schreef Leontine van Hooft het boek Evolutionair leiderschap, waarin ze overtuigend duidelijk maakt wat Ubuntu kan betekenen voor organisaties die inzien dat het echt anders moet. Leontine: ‘In het boek deel ik tien tribale lessen, vanuit de stelligste overtuiging dat Ubuntu de wereld oprechte welvarendheid en geluk kan brengen, op persoonlijk, professioneel, organisatie- en overheidsniveau.’ Een boek voor organisaties die gaan voor verbinding met elkaar en de omgeving. I am because we are.

De denkwijze die Ubuntu vertegenwoordigt, heeft invloed op alle aspecten van de samenleving. Dit boek laat zien hoe het anders kan. Zeer de moeite waard om te lezen.

Jan Terlouw, oud-politicus en auteur, over De kracht van Afrikaans denken

Noot voor de redactie – Uitgeverij Van Duuren Management

Ben je benieuwd naar Evolutionair leiderschap? Lees dan hier vast het eerste hoofdstuk. Voor het aanvragen van een recensie-exemplaar, een interview met Leontine van Hooft of een gastartikel van Leontine neem je contact op met Danique Ruizendaal (danique@vanduurenmedia.nl/06-45311303).

OMVANG:          128 pagina’s
AUTEUR:            Leontine van Hooft
ISBN:                  9789089656940
PRIJS:                 €29,99
VERSCHIJNT:      september 2023

Van Duuren Management publiceert managementboeken die een positieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling van organisaties én de mensen die er werken. Boeken die aansluiten bij vraagstukken die organisaties raken. Informatie die noodzakelijk is om als organisatie en individu relevant te zijn én te blijven. Actueel, praktisch en van de meest gerenommeerde auteurs op hun vakgebied.